Stolt partner till Malmö Redhawks

DUBBAR ELLER DUBBFRITT I VINTER? VAD BÖR DU VÄLJA?

DUBBAR ELLER DUBBFRITT I VINTER? VAD BÖR DU VÄLJA?
Det är inte alltid lika lätt att välja rätt däck. Friktionsdäck, som också kallas dubbfria däck, har sina fördelar och detsamma gäller för dubbdäck. Här är det du bör tänka på om du är osäker på valet mellan de två.
https://www.superdekk.no/upload/piggdekk%20eller%20piggfrie%20dekk.jpg

Om vintern blir så som den brukar i stora delar av landet så lönar det sig för dem flesta att byta från sommardäck till vinterdäck. Vinterdäck är nämligen utvecklade för is och snö samt låga temperaturer. De leder bort vatten, får bättre grepp i snön och håller sig flexibla oavsett underlag och låga temperaturer. Vinterdäck ger enkelt ett bättre väggrepp än sommardäck och dessutom kortare bromssträcka.
 
Det är inte svårt att förstå att det är en mycket bra idé att använda vinterdäck, men det kan vara mer komplicerat att välja vilken typ av vinterdäck man bör satsa på. Diskussionen har pågått i åratal om huruvida dubbfria vinterdäck, eller dubbfria däck som de ofta kallas, är bättre än dubbdäck. Det finns flera avgörande faktorer som bidrar till att avgöra vilken typ just du bör välja.
LÖS SNÖ ELLER HÅRD IS?
Även om det är svårt att slå fast vad som är bäst av dubbdäck eller dubbfria däck så finns det riktlinjer att följa. Underlaget är ett exempel på en faktor som är avgörande för vilka däck man ska välja. Om man ska ge sig ut på vägar med is eller hårdpackad snö kan dubbdäck ge bättre väggrepp. Nyare dubbdäck har också kortare bromssträcka på sådana underlag.
 
Vissa säger också att dubbdäck repar upp is och hårdpackad snö, vilket leder till att vägen blir säkrare för andra bilister och enklare att köra på. Dubbfria däck beskylls för motsatsen, nämligen att polera vägen och göra den halare för andra.
 
Ändå är det bra att veta att om det är snömodd och lössnö som dominerar på vägen så är dubbfria däck mest lämpliga. Om man jämför prestationen mellan de två däcktyperna på sådana underlag så är skillnaden minimal, men dubbfria däck bullrar mindre och har mindre rullmotstånd än dubbdäck. Det gör dem ofta mer behagliga att köra på.      
SKADOR PÅ ASFALT OCH LUFTBURNA PARTIKLAR
Även om dubbdäck fungerar bra på is och hårdpackad snö genom att de river upp underlaget gör däcken dessvärre samma sak med asfalt. Om du ska köra mycket på asfalt i städer ger en bil med dubbdäck upphov till mer luftburna partiklar än en bil med dubbfria däck. Luftburna partiklar knyts till risken för astmaanfall, bronkit och hjärt- och kärlsjukdomar.  
 
I vissa större städer och andra områden diskuteras en dubbdäcksavgift som ett sätt att minska mängderna luftburna partiklarna som uppstår. Om man kör mycket i sådana områden skulle det snabbt bli dyrt att ha dubbdäck på bilen.

https://www.superdekk.no/upload/tur%20i%20sne.jpg
HÅLL ÖGONEN PÅ KVALITETEN PÅ DUBBDÄCKEN
Nya och bra dubbdäck fungerar mycket bra på isväg. Ändå har Norges Automobilförbund kommit fram till att om däcken är slitna så bromsar de sämre, eller ungefär som dubbfria vinterdäck, även på snö och is.
 
Det beror på att dubbarnas greppförmåga minskar avsevärt om däcken är mycket slitna. Med andra ord är det dubbarna som ger de goda is-egenskaperna som dubbdäck är kända för, men de håller inte för evigt. Gummit i dubbdäck är också hårdare än gummit i dubbfria däck. Hårdare gummi greppar också sämre på isen så när dubbarna blir slitna påverkar det därför hjulen mer än slitage på dubbfria däck.
VAD ÄR DU MEST BEKVÄM MED?
Det finns inget facit på om man ska välja dubbdäck eller dubbfria vinterdäck.
Till sist är det viktigt att man bedömer sina egna egenskaper som chaufför och väljer det man känner sig mest bekväm med. Det säkraste på vägen, både för dig själv och för andra bilister är en trygg chaufför bakom ratten. Behöver du hjälp att välja rätt däck? Kontakta din lokala Superdäck-återförsäljare så säkrar vi vinterns körturer tillsammans.